woensdag 3 juli 2013

Blue Super Magna

'Blue Magna'
Mira's Honda Super Magna 700 Custom Bike


Mira had twee grote wensen nadat zij haar motorrijbewijs had gehaald;  een motor kopen, en in een motorzaak werken. Beide dromen kwamen een jaar of tien geleden uit; Mira ging voor een motor kijken bij (de toenmalige) Safe Motors in Almelo, en zag deze Honda waar zij van onder de indruk was. Toen de deal gemaakt werd, kreeg zij óók nog eens een baan aangeboden van Safe Almelo’s ‘Big Boss’ Robert Gerritsen. Mira ging aan de slag bij Safe in de kledingshop en kon vanaf die dag met haar eigen Honda custombike naar het werk rijden. Twee dromen die op één dag uitkwamen!  

  
De Honda Magna was door een klant ingeruild en helaas is er verder weinig van de motor bekend. Wie de ombouw heeft gedaan en hoe alles in zijn werk is gegaan is giswerk. Het is een opvallende verschijning, de kleuren en de brede bouw maken van de Super Magna een imposante verschijning die Mira wel aansprak. Haar andere grote hobby is papegaaien, dus aan herrie en felle kleuren was zij al gewend…

Meer foto's en tekst na de 'Jump-Break' - 'Meer Lezen'


Mira's andere grote hobby is papegaaien, dus aan herrie en felle kleuren was zij al gewend…






De Honda Super Magna 700 is uit 1987. Een model wat best wel bijzonder is. De Magna is in Nederland beperkt leverbaar geweest en dan eigenlijk alleen maar in de 750cc uitvoering en heette toen voluit de Honda VF 750 C Super Magna. (er was ook een CH type aanduiding) De dikke custom met de cardan, het dichte achterwiel en de vier opvallende schuin omhoog staande uitlaten is alleen maar in dit model gemaakt in ’87 en ’88. Het was één van de eerste modellen in de motorwereld die met de term ‘Cruiser’ werd bestempeld en de uiterst relaxte zithouding, het rustige karakter van het V-vier cilinder motorblok in combinatie met de zesversnellingsbak en de onderhoudsvrije cardanaandrijving rechtvaardigden de titel geheel. De oorsprong van deze 700 is onduidelijk, maar ze is waarschijnlijk via grijze import naar Holland gekomen. Of het is van oorsprong een ‘gewone ‘ Honda VF 700 C geweest, maar die is weer niet in 1987 gemaakt, dus het zou ook om een 86’er kunnen gaan… Verwarring alom, ook omdat een ander typeaanduiding die toen veel gebezigd werd ‘V 45 Super Magna’ was. Verder is het eigenlijk niet zo terzake doende, het belangrijkste is natuurlijk dat Mira dolblij met haar custombike is! We noemen ‘m gewoon de ‘Blue Magna’. 







Groot en dik
De motor is gebouwd maar één doel voor ogen; een vette bike. Bij alles is de nadruk op groot en dik gelegd. Dikke wielen met brede banden, een wel héél brede benzinetank, dikke vork, breed achter spatbord, et cetera. Veel universele en zelfgemaakte onderdelen zijn gebruikt om de Honda te transformeren. Geen eenvoudige klus, omdat er heel weinig voor dit model te krijgen was, en door het frame wat niet eventjes simpel te veranderen is. De originele vorkpoten zijn in een set brede aluminium SJP balhoofdplaten gehangen, de 19inch velg is weggegooid en nu is er een heel vet 15 inch voorwiel met een 150/90-15 voorband die aan de voorzijde het contact met het wegdek behoudt. Door het ontbreken van een voorspatbord lijkt de voorkant nóg vetter en agressiever. Twee Bates koplampjes op een Pro Street bracket verzorgen de verlichting. 4 inch aluminium risers houden het brede vlakke stuur vast en een set Ness handlebar controls en spiegel zijn naast het minitellertje alles wat er op het stuur zit. De in rubber en chroom uitgevoerde handvatten zijn van de firma Zodiac. De giga benzinetank is netjes pasgemaakt, dat was een behoorlijke klus door het brede frame en de positie van de luchtfilters, maar benzine is er nu wél altijd voldoende in voorraad! Het frame is om een lagere zitpositie te verkrijgen verzaagd en een stuk naar beneden gebracht en hier heeft een dun vlak solo zadel de lompe (maar wél comfortabele!) buddyseat vervangen. Het spartaans aandoende platte zadeltje is homemade, de afdekplaatjes eronder ook.









Handgemaakt
Het achterwiel is mede door de cardan aandrijving niet simpel om een dikke band te monteren, maar met een Avon 170/80-15 die om het gespaakte 15 inch wiel ligt, toch gelukt. De trommelrem is samen met het originele Discwiel verdwenen,  waarbij de achterrem nu een schijfrem met een Brembo remklauw is. Een verbreed Ducktail achterspatbord met geïntegreerde fenderstruts dient tevens als kentekenplaathouder. Een achterlicht in de vorm van het spatbord is diep weggewerkt onder het spatbord.
( het achterlicht glaasje was net de ochtend van de photo-shoot eraf getrild…) De dichte, korte achterschokbrekers doen de motor nog wat lager bij het wegdek komen.
Veel onderdelen zijn speciaal handgemaakt voor Mira’s Super Magna, zoals de forward controls en voetsteunen, en de uitlaatbochten. Hier zijn twee SuperTrapp aluminium einddempers op zelfgemaakte headers bevestigd. Veel covers zijn gepolijst, de onderkuip, luchtfilterhuizen en de zijcovers van de radiateur zijn spierwit gespoten. Het frame, de achterbrug, cardan, achterspatbord en de tank zijn heel fijn metallic blauw gespoten, waarbij op de tank een coole ‘Checkered Flag’ rand is aangebracht.








Zo zie je maar weer hoe je van een motor waar op het eerste gezicht weinig mee aan te vangen lijkt, het vaak best mogelijk is om met wat fantasie, eigen ideeën, en natuurlijk veel handigheid, je best wel een aparte en opvallende custombike kunt bouwen. Het model motor, en de manier waarop deze Blue Magna is aangepakt, vormt vaak een inspiratiebron voor vele zelfbouwers, die opeens mogelijkheden voor hun eigen motor zien. 


4 opmerkingen:

  1. hele mooie motor!!!!!!
    wat voor een tank hebben jullie gebruikt , en moet je hier voor ook het frame aanpassen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me gusta, yo también tengo una supermagna azul del 88

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Me gusta, yo también tengo una supermagna azul del 88

    BeantwoordenVerwijderen